100 drogredenen ontkracht

Inleiding
Een gesprek aangaan over zwarte piet met iemand die ‘het probleem niet ziet’ is niet altijd makkelijk. Vooral wanneer mensen door middel van drogredenen de legitieme argumenten en feiten om zwarte piet aan te passen proberen te ridiculiseren of weg te wuiven. Stichting Nederland Wordt Beter heeft 100 drogredenen op een rijtje gezet en ze ontkracht. Dit document is samengesteld en tot stand gekomen met hulp van vrijwilligers en online reacties.

​​1. Zwarte piet is zwart van de schoorsteen.

“Als zwarte piet zijn kleur heeft van een schoorsteen, dan is hij wel door een hele vreemde schoorsteen geklommen. Hoe kan het dat z’n kleren dan zo schoon blijven, en waarom heeft hij dan geen roetvegen maar een helemaal zwart of bruin gezicht? Bovendien komt hij eruit met rode lippen, gouden oorbellen, kroeshaar, en soms zelfs met Surinaams accent. Heeft hij die soms ook in de schoorsteen gevonden?”

“Dat zwarte piet zwart van de schoorsteen zou zijn, is pas lang na het ontstaan van de figuur erbij verzonnen. Dat was nooit de reden dat piet zwart is; hij is een karikatuur van een zwart tot slaaf gemaakt persoon. Hier kun je meer lezen over waar het uiterlijk van zwarte piet vandaan komt: https://npofocus.nl/artikel/7472/waar-komt-zwarte-piet-vandaan-?sid=9559

In dit fragment van de NTR kan je zien hoe schoorsteenvegers er vroeger uitzagen: https://youtu.be/_NkJocsspOU

Wil je meer weten over de geschiedenis van protesten tegen zwarte piet, lees dan hier verder:
https://historiek.net/geschiedenis-van-de-zwarte-piet-kritiek/84395/

2. Sinterklaas redde juist slaven en daarom heeft hij pieten.

“Er zijn allerlei verhalen over de oorsprong van zwarte piet, die lang niet allemaal waar zijn. Dat Sinterklaas slaven zou redden, en daarom pieten heeft, klopt niet. Sinterklaas had oorspronkelijk helemaal geen knechten. Sint-Nicolaas was de beschermheilige van vele groepen mensen, maar niet van tot slaaf gemaakten. Zwarte piet is pas later aan de viering toegevoegd.”

“Sint Nicolaas is de beschermheilige van schippers, scheepbouwers, vissers, gevangenen, onschuldig veroordeelden, advocaten, deurwaarders, bankiers, dokwerkers, graanhandelaars, kuipers, wijnhandelaars, schilders, parfumeurs, apothekers, bakkers, clerici, vrijers, kinderen en kooplieden. Met andere woorden: zo ongeveer van álles, behalve tot slaaf gemaakte mensen. De oorsprong van zwarte piet maakt de realiteit ook niet anders: op dit moment is zwarte piet een stereotypering van een zwart persoon, die veel mensen onnodig kwetst. zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra#Beschermheilige.

Lees hier meer over de geschiedenis van Sinterklaas: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-geschiedenis-van-sint-nicolaas/

3. De oorsprong is niet van belang of niet belangrijk / Het gaat om het hier en nu. / Het maakt niet uit waar zwarte piet vandaan komt.

“Het is makkelijk gezegd dat de oorsprong van zwarte piet niet belangrijk is, wanneer je er zelf geen last van hebt. Zwarte piet is een stereotyperende weergave van een zwart tot slaaf gemaakt persoon. Voor heel veel mensen is dat pijnlijk en aanstootgevend. Het is een kleine moeite om rekening met hen te houden, en tot een feest te komen dat voor iedereen leuk is!”

“Ook los gezien van de oorsprong, ziet zwarte piet er uit als een stereotype van een zwart (tot slaaf gemaakt) persoon; de volledig geschminkte huid, kroespruik, rode lippen en oorbellen zijn een ouderwetse karikatuur van zwarte mensen. Die karikatuur is ontstaan in een tijd dat zwarte mensen werden gezien als minderwaardig.

Dat is vervelend en aanstootgevend voor veel mensen in Nederland die ieder jaar weer voor zwarte piet worden uitgemaakt en uitgescholden. Nederland heeft een pijnlijk verleden met slavernij, en dat verleden kunnen we niet veranderen. Maar we kunnen het wel erkennen, ervan leren en laten zien dat we rekening houden met elkaar. Daar hoort een verandering van uiterlijk bij voor zwarte piet.”

Al in 1987 werd in Sesamstraat al besproken waarom de figuur voor sommige kinderen en volwassenen helemaal niet leuk is:
https://www.youtube.com/watch?v=m3s1RcSK3sg

Lees hier meer over waar zwarte piet vandaan komt: https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/cms/nl/109-nieuwsbrief/uitgelicht/143677-de-oudst-bekende-naam-van-zwarte-piet-pieter-me-knecht-1850″

4. Zwarte piet is gewoon zwart, zo heet hij nu eenmaal.

“Zwarte piet is een onderdeel van een kinderverhaal, geen wetenschappelijk feit. Dus kan de figuur gewoon veranderen. Dit is in de geschiedenis al vaak gebeurd. Een kleine aanpassing maakt het feest leuk voor alle kinderen!

Lees hier meer over hoe zwarte piet door de jaren heen is veranderd: https://nos.nl/op3/artikel/2203127-zie-zelf-hoe-zwarte-piet-al-anderhalve-eeuw-van-uiterlijk-verandert.html”

“Wist je dat piet vroeger een echte boeman was, voor wie kinderen bang waren? Dat veranderde na de jaren ’60 steeds meer naar een de snoep uitdelende figuur die we nu kennen. Ook de zak en de roe werden officieel afgeschaft. Stel je voor dat we alles precies hetzelfde zouden houden als dat het vroeger was; dan zaten we nu zonder onze dijken in de blubber en deden we nog mee aan oude, afgeschafte tradities zoals katten knuppelen (zie: https://www.westfriesgenootschap.nl/archivering/speelwagen/1948/speelwagen_1948_342.php).”

“Het Sinterklaasfeest gaat om samenzijn, snoepgoed en cadeautjes. De kleur van piet is daarvoor écht niet essentieel. Zwarte piet is niet een bestaand persoon die toevallig zwart van huidskleur is; hij is zwart van schmink. Daar kan je dus gewoon iets aan veranderen.”

5. Zwarte piet vindt zijn oorsprong in de Duitse figuur Krampus. / Zwarte piet is een duivel of duiveltje en is daarom zwart. / Het komt van oude pagaanse rituelen.

“Er zijn veel verhalen over de oorsprong van zwarte piet, vele zonder historische onderbouwing. Wat bekend is, is dat hij in 1850 voor het eerst beschreven en afgebeeld is in een boekje van de leraar/schrijver Jan Schenkman. Overigens doet de oorsprong van zwarte piet niets af aan de huidige vorm: een stereotype van een zwart persoon uit de slavernijperiode.”

“De verhalen over de oorsprong van zwarte piet zijn behoorlijk verschillend; van de raaf van Wodan tot Krampus. Zwarte piet werd pas voor het eerst beschreven en afgebeeld in een boekje van de leraar/schrijver Jan Schenkman”

(zie: https://www.rijksmuseum.nl/nl/pers/persberichten/de-geboorte-van-zwarte-piet). De figuur heeft zich daarna langzaam ontwikkeld tot het huidige uiterlijk.

Lees hier meer over de geschiedenis van zwarte piet: https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/cms/nl/109-nieuwsbrief/uitgelicht/143677-de-oudst-bekende-naam-van-zwarte-piet-pieter-me-knecht-1850”

6. In een heleboel culturen verven mensen zich zwart.

Ook wanneer veel mensen of culturen hetzelfde doen, kan iets verkeerd zijn. Bovendien gaat het nu even niet over andere culturen, maar over die van ons. We moeten kijken naar ons eigen gedrag en eigen geschiedenis, en naar wat het zwart verven in het geval van zwarte piet betekent. In dit geval is het een karikatuur van zwarte tot slaaf gemaakte mensen, die herinnert aan het koloniale verleden en aan het racisme waar zwarte mensen in Nederland mee te maken hebben.”

7. Jullie begrijpen de achtergrond / oorsprong / geschiedenis niet.

“Er zijn veel verhalen over de oorsprong van zwarte piet, vele zonder historische onderbouwing. Wat bekend is uit onderzoek, is dat er in Nederland pas in 1850 voor het eerst een helper bij Sinterklaas werd beschreven die eruit zag als zwarte piet. Juist wanneer je je verdiept in de geschiedenis, valt het verband tussen het Nederlandse koloniale verleden, de slavenhandel, en het uiterlijk van zwarte piet op.”

“Geschiedenis is geen exacte wetenschap, en mensen zeggen van alles over de herkomst van zwarte piet. Zo zou zwarte piet afkomstig zijn van boze geesten, Krampus uit de Alpen, of een Moorse slaaf. Hier kun je meer lezen over de eerst bekende verschijning van zwarte piet in 1850: https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/cms/nl/109-nieuwsbrief/uitgelicht/143677-de-oudst-bekende-naam-van-zwarte-piet-pieter-me-knecht-1850.

Van al die geschiedverhalen is het resultaat hetzelfde: zwarte piet ziet eruit als een stereotype weergave van een zwart tot slaaf gemaakt persoon. Nederland heeft een pijnlijk verleden met slavernij, en dat verleden kunnen we niet veranderen. Maar we kunnen het wel erkennen, er van leren en laten zien dat we sinds 1873, wanneer de slavernij werd afgeschaft, iets wijzer zijn geworden. Zie voor meer informatie over waar zwarte piet vandaan komt: https://npofocus.nl/artikel/7472/waar-komt-zwarte-piet-vandaan-“

8. Het is een traditie, en daarom moet het blijven. / We vieren het al heel lang met zwarte piet.

“Tradities zijn altijd al veranderlijk geweest. Cultuur gelukkig ook. Was dat niet het geval dan stonden we allemaal in huifkarren op de snelweg, werden er nog mensen op de brandstapel gegooid, en mochten de winkels niet open op zondag. Dat je iets heel lang op een manier doet, betekent niet dat het altijd zo moet blijven. Dat is het mooie aan voortschrijdend inzicht; je ziet in dat iets dat je al heel lang hebt gedaan, kwetsend is, en dan verander je dat!”

“Sinterklaas wordt sinds het einde van de 19de eeuw met zwarte piet gevierd, maar vormen van het Sinterklaasfeest werden al véél langer zonder zwarte piet gevierd. Strikt genomen werd het Sinterklaasfeest dus langer zonder zwarte piet gevierd, dan met. We kunnen de traditie van het Sinterklaasfeest behouden, maar dan zo dat het leuk is voor alle kinderen. De roe maakt bijvoorbeeld ook geen deel meer uit van de traditie. Klik hier voor meer informatie over de geschiedenis van het Sinterklaasfeest: https://npofocus.nl/artikel/7910/waarom-vieren-we-sinterklaas”

9. Zwarte piet hoort bij de Nederlandse cultuur.

“Het Sinterklaasfeest is een mooi deel van de Nederlandse cultuur, maar het is jammer dat zwarte piet daar op dit moment nog bij hoort. Zonder zwarte piet is het nog steeds een prachtig feest! Cultuur en tradities zijn altijd al met de tijd mee veranderd – denk hierbij bijvoorbeeld aan klederdracht dat ooit deel uitmaakte van de Nederlandse cultuur. Dat iets bij de cultuur hoort of heeft gehoord, betekent niet dat het niet kan veranderen.”

10. Zwarte Piet is geen racisme.

“Zwarte piet is racistisch, omdat het een karikatuur op basis van huidskleur is. Het is een stereotyperende weergave van een zwart tot slaaf gemaakt persoon. Het kan zijn dat je het niet racistisch bedoelt, maar dat maakt het niet minder pijnlijk voor de mensen die telkens geconfronteerd worden met een figuur dat zwarte mensen op basis van hun huidskleur belachelijk maakt.”

“Het gros van de mensen is er niet op uit anderen belachelijk te maken op basis van hun huidskleur. Het is niet hun bedoeling om racistisch te zijn. Toch is zwarte piet een karikatuur op basis van huidskleur, die verwijst naar het slavernijverleden. Racistische karikaturen dragen bij aan racisme, door van uiterlijke kenmerken die bij in dit geval zwarte mensen horen een grap (een karikatuur) te maken.”

“Het gaat erom dat je de wereld even vanuit de ogen van iemand anders bekijkt. Als je er echt bij stilstaat hoe zwarte piet voor sommige mensen voelt, dan valt het kwartje pas. Waarom zou je je schouders ophalen als iemand je zegt dat iets pijn doet? Gerda van Sesamstraat legt het prachtig uit in dit fragment uit 1987: https://youtu.be/VmfjuWXpG7

Inmiddels hebben het Europees Parlement, de Verenigde Naties, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, de Kinderombudsvrouw, én de Amsterdamse rechtbank Nederland verzocht om het uiterlijk van zwarte piet te veranderen, omdat het racistisch is.”

11. Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld.

“Het is waarschijnlijk niet de bedoeling van de meeste mensen om anderen belachelijk te maken op basis van hun huidskleur. Het gaat er meer om dat je de wereld even vanuit de ogen van iemand anders bekijkt. Dat je er even echt bij stilstaat hoe zwarte piet voor sommige mensen voelt. Waarom zou je je schouders ophalen als iemand je zegt dat iets pijn doet? Gaat het dan om of je het zo hebt bedoeld, of dat je er vanaf dan rekening mee houdt? Gerda van Sesamstraat legt het prachtig uit in dit fragment uit 1987: https://youtu.be/VmfjuWXpG7”

12. Zwarte Piet is juist een vrolijk voorbeeldfiguur! Je zou trots moeten zijn.

“Zwarte piet is voor sommige mensen misschien een vrolijk figuur, maar hij is ook duidelijk de knecht (en een vrij onbenullige, ondeugende ook nog). En zullen we de mensen die getroffen worden door vergelijkingen met zwarte piet zelf laten bepalen of ze trots willen zijn op zwarte piet en deze als voorbeeldfiguur willen zien? Voorbeeldfiguur of niet, zwarte piet blijft een karikatuur op basis van huidskleur, waar kinderen en volwassenen belachelijk om gemaakt worden. Zonder zwarte piet blijven er genoeg voorbeeldfiguren over, waar kinderen tegen op kunnen kijken.”

13. Zwarte Piet is een goede manier voor kinderen om kennis te maken met mensen met een zwarte huidskleur.

“Als je je kind wilt laten kennismaken met verschillende mensen, dan doe je dat door ze kennis te laten maken met echte mensen. Niet door iemand die zwarte schmink op heeft gesmeerd en een eeuwenoud stereotype beeld neerzet van die mensen.”

14. Zwarte piet is een kindervriend.

“Zwarte piet wordt gezien als kindervriend omdat hij speels is en cadeautjes brengt, niet omdat hij een zwart geschminkt is. Daarbij: niet voor alle kinderen zorgt zwarte piet op dit moment voor een positieve ervaring. Sommige kinderen worden zelf uitgemaakt voor zwarte piet. Dat maakt het feest voor hen minder leuk. Als we van zwarte piet echt een kindervriend willen maken, dan is het tijd om het uiterlijk van Piet aan te passen. Steeds meer scholen en intochtcomités geven op dit gebied het goede voorbeeld.”

15. Zwarte piet is eigenlijk de baas, waar het hele feest om draait.

“Zwarte piet speelt een belangrijke rol, maar hij is ook duidelijk een onderdaan van Sinterklaas. Zo wordt hij bijvoorbeeld in veel liedjes en gedichten een ‘knecht’ genoemd.”

16. In Nederland speelt racisme geen rol. / Er moet ook altijd de racisme-kaart gespeeld worden.

“Racisme speelt in veel opzichten een rol in de Nederlandse samenleving. Bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt, op de woningmarkt, binnen de politie die zich schuldig maakt aan etnisch profileren, of bij kinderen met een migratie-achtergrond die niet dezelfde kansen krijgen op school (zie: https://www.nu.nl/binnenland/6058304/dit-vertelt-onderzoek-over-institutioneel-racisme-in-nederland.html). Juist omdat mensen van kleur ook in Nederland veel te maken krijgen met racisme, is een stereotypering van zwarte mensen in de vorm van zwarte piet zo pijnlijk.“

17. Zwarte mensen zitten vast in een slachtofferrol.

“Zwarte mensen zitten niet vast in een “slachtofferrol”. Zwarte mensen en mensen van kleur worden benadeeld door racisme (zie: https://www.nu.nl/binnenland/6058304/dit-vertelt-onderzoek-over-institutioneel-racisme-in-nederland.html), en dat heeft verstrekkende gevolgen. Dat is een realiteit, en geen rol. Zwarte piet is door zijn raciale kenmerken (zwarte huid, afropruik, rode lippen, oorringen) een racistische karikatuur. Racisme is helaas nog steeds een probleem, en het hebben van een racistische karikatuur bij een nationaal kinderfeest is onderdeel van dat probleem.”

18. Ik ken niemand die het racistisch vindt.

“Dat jij niemand kent die het racistisch vindt, betekent niet dat dat het niet is. Er zijn genoeg mensen die het wel racistisch vinden. Misschien ken je ze wel, maar hebben ze het niet tegen je gezegd. Veel mensen hebben moeite om open te zijn over hun kritische kijk op zwarte piet omdat ze weten dat hun mening ze waarschijnlijk niet in dank wordt afgenomen.”

19. Je ziet het te zwart-wit/negatief.

“Mensen die zwarte piet willen ontdoen van de racistische kenmerken zien het niet te zwart-wit of te negatief – maar zien juist heel veel ruimte voor positieve verandering en heel veel elementen aan het feest die erg leuk zijn en die behouden kunnen worden. Met een kleine aanpassing hebben we een feest waarbij we rekening houden met elkaar, dat leuk is voor iedereen. Maar iets wat mensen kwetst, en racistische stereotypering in stand houdt, vinden wij wel erg negatief – daarom zijn we tegen zwarte piet.”

20. Jullie hebben zelf het verband met racisme gecreëerd door het hier steeds over te hebben. Nu associëren mensen zwarte piet inderdaad met racisme.

“Het verband tussen zwarte piet en racisme was er altijd al (de eerste gepubliceerde protesten stammen uit 1930). Meer mensen associëren zwarte piet nu met racisme, omdat er meer aandacht is voor het gegeven dat mensen hierdoor gekwetst worden. Het verband is niet gecreëerd door mensen die last hebben van zwarte piet, zij hebben enkel aandacht gevestigd op het probleem dat er altijd al was. Als je met een UV-lamp op een hotelbed schijnt, worden er allemaal vieze dingen zichtbaar. Ga je dan de UV-lamp de schuld geven, of proberen de lakens schoon te maken?”

21. Racisme is erg, maar door het er steeds over te hebben en er de nadruk op te leggen blijft het in leven.

“Je lost een probleem niet op door er niet over te praten. Dodelijke ziekten blijven ook bestaan als je erover zwijgt. Sterker nog: dan blijven ze doorwoekeren. Hetzelfde geldt voor vooroordelen en racisme. Zwarte piet is een racistische karikatuur, en draagt op die manier bij aan het idee dat het oké is om zwarte mensen belachelijk te maken op basis van hun huidskleur. Door het nationale kinderfeest van Sinterklaas te vieren zonder racistische elementen, zorgen we voor een samenleving met minder racisme.”

22. Het is juist racisme om te zeggen dat het niet meer mag.

“Met de juiste aanpassing kan iedereen piet (of Sinterklaas) spelen. Het is een manier om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen, met allerlei achtergronden, plezier kunnen hebben van het feest. Het is dus niet racistisch om te zeggen dat zwarte piet niet meer mag.”

23. Zwarte piet is helemaal geen blackface. / Blackface is een Amerikaanse traditie en heeft niets met Nederland te maken. / Wat heeft zwarte piet met blackface te maken?

“Blackface is wanneer witte mensen zich voordoen als zwarte mensen door zich zwart te schminken. Zwarte piet is dus in letterlijke zin per definitie blackface. Behalve de zwartgeschminkte huid, zijn er nog andere geracialiseerde kenmerken die eraan toegevoegd worden (afro/krullenpruik, gouden oorbellen, rode lippen) die het tot een karikatuur van een zwart tot slaaf gemaakt persoon maken. Daarnaast zijn er veel onderzoeken die aantonen dat het aannemelijk is dat de oorsprong in de Amerikaans blackface-traditie ligt.”

“De black minstrel shows waren erg populair in Nederland in de tijd van Jan Schenkman. Jan Schenkman is de onderwijzer die het kinderboek waar voor het eerst zwarte piet in voorkwam heeft geschreven in 1850. Zelfs al zou de oorsprong daar niet liggen, is het pijnpunt wel vergelijkbaar. Het gaat er namelijk om dat zwarte piet een karikatuur is van zwarte mensen als onderdanige en dommige knechten, en daarom mensen op dezelfde manier beledigt als blackface dat doet.”

Zie het onderzoek van Elisabeth Koning voor meer informatie over het verband tussen Zwarte Piet en blackface: https://tijdschriftvoorgeschiedenis.files.wordpress.com/2018/11/artikel_koning_zwarte_piet_een_blackfacepersonage.pdf of dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zwarte-piet-is-in-19de-eeuw-beinvloed-door-blackface-traditie-a2756195

24. De slavernij is al zo lang geleden.

“De slavernij lijkt misschien lang geleden (al was Nederland in 1863 één van de laatste landen die de slavernij afschaften, en waren tot slaaf gemaakten pas in 1873 vrij), maar dat betekent niet dat we moeten doen alsof dat verleden er niet is. Over de Tweede Wereldoorlog leren we ook nog steeds, en daar halen we onze lessen uit. In de tijd van de slavernij is zwarte piet ontstaan. Zwarte piet is daarmee een overblijfsel van een tijd waarin zwarte mensen door Nederlanders tot slaaf gemaakt werden, en als ondergeschikt en minderwaardig werden behandeld.”

“Of de slavernij nou lang of kort geleden is: we kijken juist naar het verleden om ervoor te zorgen dat bepaalde dingen niet nog een keer gebeuren. Toen zwarte piet ontstond (in de tijd van slavernij) golden stereotypen over zwarte mensen als ondergeschikt en onderdanig. Die stereotypen zien we ook terug in zwarte piet. Daarom geldt zwarte piet voor veel mensen als een pijnlijke herinnering aan de slavernij, en de ongelijke behandeling waarmee zwarte mensen ook na de afschaffing van de slavernij te maken hadden en nog steeds hebben. (Zie voor meer informatie over de afschaffing van de slavernij: https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijksstudio/tijdlijn-nederlandse-geschiedenis/1863-afschaffing-slavernij )”

25. Zwarte Piet heeft niks met slavernij te maken. / Wat heeft zwarte piet met slavernij te maken?

“Er zijn wat opvallende verbanden tussen zwarte piet en de slavernij. Zwarte piet werd geïntroduceerd in 1850, nog voordat de slavernij in 1863 werd afgeschaft (tot slaaf gemaakten waren echter pas in 1873 vrij). Zijn kleding komt overeen met de kleding die zogenaamde ‘Moorse pages’ (tot slaaf gemaakte kinderen die in huis werkten) droegen, hij draagt oorringen die tot slaaf gemaakte mensen ook droegen, en wordt aangeduid als ‘knecht’. Het is dus niet vreemd dat het een sterke associatie met slavernij oproept bij veel mensen. Zie ook: https://npofocus.nl/artikel/7472/waar-komt-zwarte-piet-vandaan-“

26. Wat is het probleem met een baas en een knecht? Dat gaat toch in het dagelijks leven ook zo?

“Er is geen probleem met een gezonde werknemer/werkgever-relatie. Het gaat om de racistische karikatuur van een zwart persoon, en dat die racistische karikatuur de onderdaan is van Sinterklaas, die altijd een witte man is.”

27. Slavernij gaat niet om racisme, het gaat over rijk/arm.

“Het tot slaaf maken van mensen werd ten tijde van de Trans-Atlantische slavenhandel gerechtvaardigd door theorieën dat zwarte mensen inferieur waren. Slavenhandel werd onder het Christendom namelijk verder als immoreel gezien. Racisme speelde dus wel degelijk een belangrijke rol in de slavernij.

Kijk dit filmpje voor meer informatie over de Trans-Atlantische slavenhandel, en welke rol racisme daarin speelde: https://youtu.be/3NXC4Q_4JVg?t=274”

28. Het probleem is juist dat zwarte mensen zich met slavernij associëren.

“Mensen associëren zich niet voor de lol met de slavernij. Het is helaas een realiteit dat Nederland een belangrijk aandeel heeft gehad in de Trans-Atlantische slavenhandel en dat veel zwarte mensen die hier wonen, een relatie hebben tot het slavernijverleden. Zwarte piet is een karikatuur op basis van huidskleur, die uiterlijke kenmerken vertoont die verwijzen naar het slavernijverleden. Dat is geen gepast onderdeel van een kinderfeest.

Veel mensen hebben bijvoorbeeld een achternaam die slechts enkele generaties terug aan hun voorouders is gegeven op basis van de plantage waar die op werkten. In de tijd van de slavernij zijn mensen verschrikkelijk behandeld op basis van hun afkomst en huidskleur. Tot op vandaag worden zwarte mensen en mensen van kleur als minderwaardig behandeld op basis van hun huidskleur.”

Zie: https://www.nu.nl/binnenland/6058304/dit-vertelt-onderzoek-over-institutioneel-racisme-in-nederland.html.

Als je meer informatie wil over het slavernijverleden van Nederland, kun je hier meer lezen: https://lab.nos.nl/projects/slavernij/index.html, of dit filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=gDXf4IO70aU

29. Je kiest ervoor om je hierdoor beledigd te voelen. Je bent veel te gevoelig.

“Als ik jou uitscheld en jij voelt je beledigd, kan ik zeggen dat jij te gevoelig bent. Maar ik zou ook kunnen nagaan waarom jij je beledigd voelt, daar rekening mee houden, en mijn gedrag erop aan kunnen passen. Dat is wel zo sociaal.”

30. Er zijn veel ergere dingen.

“Natuurlijk zijn er allerlei andere, zeer ernstige problemen in de wereld, en zijn er ook meer gewelddadige uitingen van racisme. Dat betekent niet dat we hier niets aan kunnen doen. Als iemand een keelontsteking heeft, zeg je dan ook dat daar niets aan gedaan hoeft te worden omdat een chronische ziekte erger is?”

31. Hou je bezig met écht racisme. / Het afschaffen van zwarte piet gaat racisme niet oplossen.

“Er zijn allerlei vormen van racisme, van fysiek geweld, tot micro-agressies. Dat we ons bezighouden met het bestrijden van een racistische karikatuur, namelijk zwarte piet, betekent niet dat we niet geven om het bestrijden van andere vormen van racisme.”

“We willen graag een samenleving die niet racistisch is, en daar draagt het afschaffen van zwarte piet aan bij. Het Sinterklaasfeest is belangrijk, omdat het een nationaal kinderfeest is waarmee mensen opgroeien. In die zin is het behoorlijk invloedrijk, en belangrijk dat een racistische karikatuur geen onderdeel meer uitmaakt van dat feest!”

32. Het gaat maar om een kinderfeest.

“Het gaat om een kinderfeest met een racistisch aspect (namelijk zwarte piet) dat tijdens een periode nationaal gevierd wordt, en waar sommige kinderen niet met plezier aan mee kunnen doen omdat zij of hun ouders worden uitgemaakt voor zwarte piet. Dat is dus best ingrijpend.”

33. Alleen de volwassenen hoor je hierover.

“Het is logisch dat je vooral volwassenen hoort over zwarte piet. Zij bepalen namelijk hoe het Sinterklaasfeest vormgegeven wordt. Daarnaast zitten kinderen die Sinterklaas vieren vaak (nog) niet op social media om hun verhaal te doen. Er zijn echter talloze voorbeelden van zwarte kinderen die gepest worden en voor zwarte piet worden uitgemaakt. De kinderen horen zich niet te mengen in de discussie, zij zouden allemaal met plezier het feest mee moeten kunnen vieren. Zonder pesterijen.”

34. Ik vind het niet erg als het verandert, maar het wordt me zo opgedrongen. / Door jullie toon willen mensen niet dat het verandert.

“Al sinds 1930 wordt op talloze manieren en op elke toon denkbaar gevraagd om aanpassing van zwarte piet. Of het wordt opgedrongen of niet, of dat de toon wel of niet goed is, leidt allemaal af van de inhoud. Het gaat erom dat een karikatuur op basis van huidskleur beledigend is voor veel mensen, en geen deel zou moeten uitmaken van een kinderfeest.”

“Als ik jou elk jaar rond dezelfde tijd (onbedoeld) schop, en je me telkens vraagt om op te houden omdat het pijn doet, en ik maar niet luister, gaan we het dan hebben over de toon waarop jij het vraagt, of denk je dat het zinvoller is als ik eerst maar stop met jou te schoppen?”

35. Door jullie gedrag wórden mensen juist racistisch. Er was nooit agressie rondom het Sinterklaasfeest, maar nu zeggen mensen racistische dingen.

“Als iemand racistische dingen gaat zeggen doordat een groep mensen simpelweg vraagt dat er rekening met ze gehouden wordt, zal die persoon die racistische ideeën heus al gehad hebben. Die komen nu simpelweg naar de oppervlakte, omdat die persoon blijkbaar niet bereid is rekening te houden met de mensen die gekwetst worden door zwarte piet.”

“Racisme creëer je niet door tegen racisme te protesteren. Als mensen tegen atoombommen gaan protesteren, creëren ze dan meer atoombommen? Als mensen racistische dingen gaan zeggen en agressief worden wanneer je vraagt om begrip, hebben we een groot probleem. Want dan is er blijkbaar geen ruimte in onze maatschappij voor zwarte mensen en mensen van kleur om aan te geven dat ze gekwetst worden vanwege een racistische karikatuur.”

36. Van mij mag het best veranderen, maar waarom moet het zo snel?

“Het kan dat het voelt of het snel verandert, maar er wordt al bijna 100 jaar publiekelijk geprotesteerd tegen zwarte piet. Als je vindt dat het mag veranderen, zul je waarschijnlijk zien dat het racisme is, of tenminste dat het mensen kwetst. Waarom zou je dat gedeeltelijk in stand willen houden?”

“Mensen protesteren al heel lang tegen zwarte ¨piet; in 1930 werd er al een protest gepubliceerd in de Groene Amsterdammer (https://anderetijden.nl/artikel/736/Geschiedenis-van-het-Zwarte-Pieten-debat). Het kan zijn dat het tegengeluid je nu pas bereikt, maar dat betekent niet dat het er niet was.”

37. Nu is het ineens een probleem/het speelt pas sinds kort. / Sinds wanneer zijn er protesten?

“Mensen protesteren al heel lang tegen zwarte piet; in 1930 werd er al een protest gepubliceerd in de Groene Amsterdammer (https://anderetijden.nl/artikel/736/Geschiedenis-van-het-Zwarte-Pieten-debat). Het kan zijn dat het tegengeluid je nu pas bereikt, maar dat betekent niet dat het er niet was.”

“Gerda Havertong legt in een Sesamstraat-aflevering uit 1987 ook al uit waarom het zo kwetsend is (https://youtu.be/VmfjuWXpG7k). Het kan zijn dat mensen zich onder andere door social media bewust worden van de protesten, maar dat betekent niet dat ze er niet al waren. Als je nu leert over de aard van zwarte piet en waarom dat mensen dwarszit, waarom zou je dan nog wachten met het Sinterklaasfeest leuk maken voor alle kinderen?”

38. Het was leuk en gezellig, totdat jullie kwamen zeggen dat het racisme is.

“Het was misschien leuk en gezellig voor mensen die eerst niet doorhadden dat zwarte piet racistisch is of voor mensen op wie het niet gelijk betrekking heeft, maar zwarte piet was altijd al een racistische, stereotyperende karikatuur en heeft altijd mensen gekwetst. Dit is vrij makkelijk op te lossen door zwarte piet te veranderen.”

39. Ik heb alleen maar leuke herinneringen aan/positieve gedachten bij Sinterklaas en Zwarte Piet. Waarom willen jullie dat afpakken?

“Niemand wil (en kan) je mooie jeugdherinneringen van je afpakken of verpesten. De meeste dingen aan het Sinterklaasfeest hoeven ook niet veranderd te worden om het voor alle kinderen leuk te maken: de cadeautjes, de spanning, de gedichten, het snoep. Waar het om gaat, is dat piet geen racistische kenmerken meer heeft, zodat iedereen mooie herinneringen kan houden aan de Sinterklaastijd. Vraag je misschien eens af of je minder mooie herinneringen aan het Sinterklaasfeest had gehad als zwarte piet niet zwartgeschminkt was, geen afro had, geen rode lippen, en geen oorringen.”

40. Je verziekt het door te demonstreren waar kinderen bij zijn. / Waarom protesteren jullie waar kinderen bij zijn?

“Als er een intocht voor volwassenen bestond, zouden we daar protesteren. Die is er helaas niet. Zolang sommige kinderen de dupe zijn van zwarte piet, en het geen feest voor alle kinderen is, zal er vreedzaam gedemonstreerd worden op de momenten dat er de meeste aandacht voor zwarte piet is. En dat is tijdens de intocht.”

“Als mensen een racistisch stereotype willen laten zien waar kinderen bij zijn, dan mag daar ook een tegengeluid voor bestaan. Het staat natuurlijk voorop dat de protesten altijd vreedzaam zijn.“

41. Jullie zijn radicalen die erop uit zijn het Sinterklaasfeest te verpesten.

“Het kinderfeest wordt niet verpest door een aanpassing van zwarte piet niet; de leuke en gezellige elementen zoals o.a. het samenzijn, de cadeautjes, de spanning en het snoepgoed kunnen allemaal behouden worden. We zijn er helemaal niet op uit om het feest te verpesten, maar juist om het leuk te maken voor iedereen.”

42. Beide kanten zijn te fel.

“Zeggen dat ‘beide kanten te fel’ zijn leidt af van de inhoud, en is een manier om je te onttrekken aan het debat. Besef dan wel dat je daarmee óók een kant kiest, want door niks te zeggen sta je toe dat een racistische karikatuur deel uit blijft maken van een kinderfeest.”

“De vergelijking is ook misplaatst. De demonstraties van KOZP maken pijnlijk duidelijk van ‘welke kant’ het geweld komt. Met vuurwerk gooien, bedreigingen, een snelweg blokkeren, Hitlergroeten maken, bierblikken gooien gelijkstellen met vreedzaam protest is een beetje scheef. Dat betekent natuurlijk niet dat iedereen die voor zwarte piet is zo te werk gaat, maar als je zo nodig wil vergelijken, neem dit dan vooral mee in je vergelijking.”

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=cQlcjBuJzio en https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/03/gevangenis-en-taakstraffen-voor-geweld-sinterklaasintocht-eindhoven-a3965997

43. Jullie willen het hele feest/Sinterklaas afschaffen. / Moet het hele Sinterklaasfeest afgeschaft worden?

“De Sinterklaasviering hoeft niet afgeschaft te worden. We willen alleen dat het uiterlijk van een figuur die pas in 19de eeuw aan het Sinterklaasfeest is toegevoegd wordt aangepast. Zo houden we een Sinterklaasviering zonder racistische elementen, waar alle kinderen met plezier aan mee kunnen doen.”

44. Jullie willen alle Nederlandse tradities/de hele Nederlandse cultuur afschaffen. Dit is het eerste, straks volgen alle andere feesten en tradities.

“We willen de traditie niet afschaffen, we willen er juist voor zorgen dat iedereen van deze traditie kan genieten. Je kunt lekker doorgaan met spijkerpoepen, schaatsen, stroopwafels eten en Sinterklaas vieren. Gewoon zonder racistische karikatuur – die overigens later pas bij het Sinterklaasfeest is betrokken.”

Zie dit filmpje van 1 minuut voor een korte samenvatting van de geschiedenis van het Sinterklaasfeest: https://www.youtube.com/watch?v=-Cf1FM83k-E

45. Jullie mogen toch ook Keti Koti en Suikerfeest vieren?

“Tradities als Keti Koti of het Suikerfeest hebben geen racistische stereotypering. Het Sinterklaasfeest kan gewoon gevierd blijven worden zonder racistische stereotypen, net zoals Keti Koti en het Suikerfeest gevierd worden zonder racistische stereotypen.”

46. Jullie zijn terroristen.

“Wij willen op een vreedzame manier zorgen voor een Sinterklaasfeest voor alle kinderen. Daarnaast heeft NCTV expliciet gezegd dat er bij Kick Out Zwarte Piet geen sprake is geweest van extremisme, laat staan terrorisme. Zie voor de volledige brief: https://www.nctv.nl/binaries/KOZP%20in%20DTN%2046_tcm31-390957.pdf. Het geweld dat wel eens tijdens protesten heeft plaatsgevonden was van mensen die vóór zwarte piet zijn en de vreedzame demonstranten van KOZP aanvielen, zoals je heel duidelijk kunt zien op verschillende video’s.”

47. Straks mag er helemaal niks meer.

“Ons doel is een Sinterklaasfeest dat leuk en gepast is voor alle kinderen. Racisme mag ook nu niet (staat in de grondwet). Er zijn heel veel dingen die wel “mogen”, maar daar zijn racistische uitingen inderdaad geen onderdeel van. Zwarte piet is racistisch, omdat het een karikatuur is van zwarte mensen. Het is een stereotyperende weergave van een zwart tot slaaf gemaakt persoon. Het kan zijn dat je het niet racistisch bedoeld, maar dat maakt het niet minder pijnlijk voor de mensen die telkens geconfronteerd worden met een figuur dat zwarte mensen op basis van hun huidskleur belachelijk maakt.”

48. Je kreeg zeker geen cadeaus vroeger.

“Het is helemaal niet aan de orde of iemand wel of geen cadeaus kreeg vroeger. Het gaat hier niet om de cadeaus, die kunnen gewoon blijven. Het gaat erom dat zwarte piet verandert, zodat alle kinderen en volwassenen kunnen genieten van het Sinterklaasfeest.”

49. Dan vier je het toch lekker zelf niet.

“Veel mensen vieren het Sinterklaasfeest al op hun eigen manier of niet, maar het is belangrijk om in de publieke ruimte en op grotere schaal een feest te vieren voor álle kinderen. Als we inzien dat zwarte piet racistisch is, kunnen we door een simpele aanpassing een feest creëren dat voor iedereen leuk is.”

50. Ik ben geen racist!

“We zeggen niet per se dat jij een racist bent. Er is een goede kans dat je de viering nooit racistisch bedoelde – misschien wist je niet beter. Nu proberen mensen het je echter uit te leggen. Het gaat erom of je bereid bent je in een ander te verplaatsen, te luisteren, en je gedrag aan te passen zodat we een feest kunnen vieren dat leuk is voor iedereen, zonder racistische elementen.”

“Dat je ooit een racistische gedachte hebt gehad, of niet hebt ingezien dat bepaald gedrag racistisch was, maakt je niet meteen een racist. Het gaat erom of je nu bereid bent te zien wat er racistisch is aan zwarte piet, en wat je doet met dat inzicht. Als je nieuwe informatie krijgt, en je ontdekt dat je onbedoeld veel mensen hebt gekwetst, kan dat voor schaamte zorgen, of zelfs dat je in de verdediging gaat. Je kunt ervoor kiezen om uit de verdediging te gaan, mensen die al bijna 100 jaar uitleggen wat er racistisch is aan zwarte piet serieus te nemen, je gedrag aanpassen en je inzetten voor een Sinterklaasfeest voor iedereen, zonder racistische elementen. Dat heet voortschrijdend inzicht en is een teken van groei!”

51. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, en ik ben toch ook geen racist geworden?

“We beweren ook niet dat iedereen die opgroeit met zwarte piet automatisch een racist wordt. Het gaat niet om jou persoonlijk, wél om dat zwarte piet een racistische karikatuur is. Racistische karikaturen dragen bij aan racisme, door van uiterlijke kenmerken die bij in dit geval zwarte mensen horen een grap (een karikatuur) te maken.”

52. Ik heb een zwarte partner / vrienden / familie, dus ik kan geen racist zijn.

“Het gaat er niet per se om of jij wel of niet een racist bent. Het gaat erom dat zwarte piet een racistische karikatuur is die daarmee veel mensen kwetst en beledigt. Als je geen racist bent, zul je vast begrijpen dat het niet leuk is om een racistische karikatuur onderdeel uit te laten maken van een kinderfeest. Bovendien betekent het niet automatisch dat je geen racistische dingen kunt doen als je een zwarte partner, zwarte vrienden, collega’s, familie, etc hebt.”

53. Ik ken zwarte mensen die het geen probleem vinden.

“Er zijn zat mensen met verschillende huidskleuren en uit verschillende landen die het wél erg vinden. Daar komt bij: het kan zijn dat iemand het wel erg vindt, maar nooit expliciet tegen jou heeft gezegd. Veel mensen, van allerlei afkomsten en achtergronden, hebben moeite om open te zijn over hun kritische kijk op zwarte piet omdat ze weten dat hun mening ze waarschijnlijk niet in dank wordt afgenomen.”

“Dat er zwarte mensen zijn die het niet erg vinden of zelfs vóór zwarte piet zijn, verandert niet dat zwarte piet voortkomt uit een racistische gedachte en dat het veel anderen kwetst. Daarnaast zie je in de grotere lijn dat deze “traditie” van blackfacing ook steeds meer wordt afgeschaft omdat mensen inzien dat het ongepast en racistisch is. Bovendien blijkt uit onderzoek van de NTR dat zeker 73% van de Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders voor een aanpassing van zwarte piet is en dat 62% zelf, of directe familieleden wel gediscrimineerd zijn met de figuur zwarte piet.”

Zie ook: https://caribischnetwerk.ntr.nl/2018/11/16/dit-is-waarom-antilliaanse-en-surinaamse-nederlanders-zwarte-piet-racistisch-vinden/

54. Ik ben zelf zwart, en vind het geen probleem.

“Prima dat jij – of iemand die jij kent – het geen probleem vindt, maar er is een grote groep mensen die het wel degelijk een probleem vindt. Moeten we die dan maar negeren omdat jij het wel oké vindt? Het gaat erom dat zwarte piet een racistische karikatuur is die daarmee veel mensen kwetst en beledigt. Als je niet racistisch bent, zul je vast begrijpen dat het niet leuk is om een racistische karikatuur onderdeel uit te laten maken van een kinderfeest. Bovendien betekent het niet automatisch dat je geen racistische dingen kunt doen als je een zwarte partner, zwarte vrienden, collega’s, familie, etc hebt.”

55. Ik heb er nooit iets racistisch in gezien.

“Het kan zijn dat jij er nooit iets racistisch in hebt gezien, of het nooit racistisch hebt bedoeld. Het gaat erom of je bereid bent om je te verplaatsen in een ander, en naar die ander te luisteren. Ik zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat ik er niks vervelends in zie wanneer ik jou beledig. Maar als jij daar wat van zegt, kan ik toch van je aannemen dat dat vervelend voor jou is en ermee ophouden?”

“Er zijn mensen die niet zien dat het om racisme gaat, maar dat betekent niet dat het niet zo is. Veel mensen zagen ook niks problematisch in slavernij, vrouwenonderdrukking, enzovoort. Dat wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat. Er zijn namelijk ontzettend veel mensen en ook instituten die zich hier tegen uitspreken, zoals de VN bijvoorbeeld.” Zie: https://nos.nl/artikel/2054595-vn-rapport-zwarte-piet-moet-anders.html. De vraag is of je bereid bent om nu te kijken waarom anderen er last van hebben, en of je bereid bent om rekening met hen te houden.”

56. We zijn allemaal mensen, wit, bruin, zwart, paars, geel. Stop met denken in huidskleur!

“Sommige mensen zeggen dat ze “geen kleur zien” en hoewel dat een mooi idee is, is het helaas niet zo realistisch. Want veel mensen worden toch nog op hun huidskleur beoordeeld op verschillende manieren (zie bijvoorbeeld: https://www.nu.nl/binnenland/6058304/dit-vertelt-onderzoek-over-institutioneel-racisme-in-nederland.html?redirect=1). Ook al zou je geen kleur zien, zwarte piet is nog steeds ontstaan uit een racistische stereotypering, waar veel mensen nog steeds last van hebben.”

“Door te zeggen dat jij “geen kleur ziet” of te vragen dat mensen “stoppen met denken in huidskleur”, ontken je ook de geleefde realiteit van de mensen die vanwege hun huidskleur gediscrimineerd worden. Het zien van (huids)kleur is niet het probleem – het probleem is wanneer mensen vanwege hun huidskleur als minderwaardig worden behandeld. Rondom Sinterklaas worden veel zwarte mensen voor Zwarte Piet uitgescholden. We kunnen dat probleem pas oplossen, als we erkennen dat er een probleem is (en dus erkennen dat kleur een rol speelt).”

57. Ik ben neutraal/ik kies geen kant.

“Door je te onttrekken aan een maatschappelijk debat, kies je eigenlijk ook een kant. Dan sta je namelijk toe dat het gevierd wordt met zwarte piet. Hoe vier je zelf het Sinterklaasfeest? Wacht je af tot het langzaam verandert, of durf je hier zelf op kleine schaal een rol in te nemen? Zie je in dat het racistisch is, maar weet je niet hoe je hier iets aan kunt doen? Er zijn veel tips te vinden op de website https://www.feestvoorallekinderen.nl, die je dan ook met andere families en organisaties kunt delen.”

58. Heb je zelf nooit zwarte piet gespeeld vroeger?

“Zelfs als ik vroeger zwarte piet heb gespeeld, kan ik alsnog nu inzien dat het voor mensen een kwetsende figuur is, en daar iets aan willen doen. “

“Genoeg mensen hebben vroeger zwarte piet gespeeld. Erik van Muiswinkel en Georgina Verbaan hebben vroeger bijvoorbeeld ook zwarte piet gespeeld. Die hebben er later afstand van genomen omdat zij inzagen wat er racistisch is aan zwarte piet. Gelukkig kunnen we als mensen leren, inzien dat dingen die we in het verleden hebben gedaan niet oké waren (zelfs al was het goed bedoeld), en dat in de toekomst anders doen.”

59. Het maakt de kinderen niet uit als zwarte piet zwart is.

“Er zijn wel degelijk kinderen die erdoor gekwetst en gepest worden, en we vinden het belangrijk om rekening met hen te houden. Als het voor de kinderen die daar geen last van hebben niet uitmaakt dat hij zwart is, is het toch zeker geen probleem om het te veranderen zodat het leuk wordt voor iedereen?”

“Er zijn kinderen die niet zien wat het betekent dat zwarte piet zwart is. Dat neemt niet weg dat zwarte kinderen vaker gepest worden rondom het Sinterklaasfeest en dat kinderen vaak onbewust wel door hebben dat het een karikatuur van zwarte mensen is. Zo zijn er veel voorbeelden van kinderen die zwarte mensen ‘zwarte piet’ noemen.”

60. Alle kinderen van alle achtergronden vinden het nu al leuk.

“Er zijn nu veel kinderen die het niet leuk vinden en veel die er zelfs mee gepest worden (volwassenen overigens ook). Daarnaast kunnen wij als volwassenen toch inzien dat we met een kleine verandering de racistische kenmerken weg kunnen halen en het feest voor iedereen leuk is!”

61. Mijn kind vindt het hartstikke leuk.

“Natuurlijk zijn er kinderen die het feest nu ook al leuk vinden, maar er zijn ook kinderen die het nu niet leuk vinden en die er zelfs mee gepest worden (volwassenen overigens ook). Daar kunnen wij rekening mee houden, door met een kleine verandering de racistische kenmerken weg te halen en het feest voor iedereen leuk te maken!”

62. Kinderen kunnen niet racistisch zijn. / Kinderen weten niet wat racisme is.

“Kinderen zijn vaak niet bewust racistisch, maar kinderen kunnen wel degelijk vooroordelen hebben en pesten of gepest worden om hun huidskleur. Voor veel kinderen is het niet leuk, omdat zij of mensen uit hun omgeving voor zwarte piet worden uitgemaakt. Wij kunnen, als volwassenen, inzien dat we door een kleine verandering de racistische kenmerken weg kunnen halen en het feest voor iedereen leuk kunnen maken!”

In dit fragment uit de documentaire ‘Wit is ook een kleur’ zie je hoe jonge kinderen al vooroordelen over huidskleur kunnen hebben: https://www.youtube.com/watch?v=GLEfUu5lbYs.

63. In Curaçao/Aruba/Sint Maarten/Suriname vieren ze het met zwarte piet en vindt niemand het een probleem.

“Dit zijn koloniën van Nederland (geweest) waardoor deze traditie hier ook is geïmplementeerd. In die gebieden worden de intochten ook vaak georganiseerd of gefinancierd door witte Nederlanders. Steeds meer mensen raken bewust en dit is een van de onderwerpen in de emancipatiestrijd die bevochten wordt. In Suriname en in Caribisch Nederland (bv. Aruba, Sint Maarten, Curaçao) is er afstand genomen van zwarte piet. Daarnaast kan het natuurlijk dat sommige mensen het niet als een probleem ervaren, maar dan nog is zwarte piet een racistische karikatuur van een zwarte tot slaaf gemaakte persoon.”

Bijvoorbeeld:
Curaçao: https://www.parool.nl/cs-bfac3e1d)
Aruba: https://afromagazine.nl/nieuws/aruba-verbant-zwarte-piet
Suriname: https://www.ad.nl/buitenland/sinterklaas-in-suriname-afgeschaft-te-racistisch~ac04d5c9/

64. Het is maar een kleine minderheid die er last van heeft, die moet zich aanpassen. / Meerderheid beslist. / Wat wil de meerderheid?

“Het gaat niet om een kleine minderheid. Er wordt al jaren in verschillende gemeenten, door het hele land geprotesteerd. In 2018 hebben in ongeveer 15 gemeenten protesten plaats gevonden waar mensen in hun eigen buurt de straat op gingen tegen zwarte piet. Steeds meer mensen zien in dat een verandering van zwarte piet beter is, inmiddels al minstens de helft van de Nederlanders. De meerderheid van de mensen onder de 34 is voor verandering van zwarte piet”

(zie: https://nos.nl/artikel/2261714-minder-mensen-kiezen-voor-traditionele-zwarte-piet.html).

“Bedenk ook: veel mensen zagen ook niks problematisch in slavernij, kinderarbeid, vrouwenonderdrukking, enzovoort. Zelfs als er nog geen vocale meerderheid in opstand komt, wil dat niet zeggen dat het probleem niet bestaat. Als er een kind in de klas gepest wordt, vraag je ook niet of de meerderheid het pesten wél leuk vindt.”

65. Het speelt alleen maar in de randstad.

“Er wordt al jaren in verschillende gemeenten, door het hele land geprotesteerd. In 2018 zijn in ongeveer 15 gemeenten mensen in hun eigen buurt de straat op gegaan tegen zwarte piet.”

“Als je het gevoel hebt dat dit geen issue is waar jij woont, bedenk dan dit: veel mensen zagen ook niks problematisch in slavernij, vrouwenonderdrukking, enzovoort. Dat wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat. Er zijn namelijk ontzettend veel mensen en ook instituten die zich hier tegen uitspreken, zoals de VN bijvoorbeeld.” Zie bijvoorbeeld: (https://nos.nl/artikel/2054595-vn-rapport-zwarte-piet-moet-anders.html)

66. Zonder zwarte schmink kunnen de kinderen de pieten gewoon herkennen. / Alle mysterie is er zo af.

“Kinderen herkennen nu soms ook al wie Sinterklaas of zwarte piet speelt, maar dat doet niets af aan de magie. Sommige mensen verklaren dat door te spreken over een hulp-Sint (en -Pieten), en dat maakt voor kinderen helemaal niet uit. Daarnaast is het op bijvoorbeeld sommige kinderdagverblijven al meer dan tientallen jaren zo dat ouders of leraren zich verkleden voor een groep kinderen, omdat kinderen anders heel nerveus of zenuwachtig worden.”

Zie bijvoorbeeld: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4489776/vader-wordt-sinterklaas-bijzijn-kinderen-ze-zien-het-gebeuren-toch

67. Bij zwarte mensen zie je roetvegen niet. De roetvegen zijn dus geen oplossing, want het sluit zwarte mensen buiten.

“Ten eerste zijn zwarte roetvegen ook op een zwarte of bruine huid zichtbaar. Daarnaast is schoorsteenpiet niet het enige alternatief op zwarte piet. Een kleurenpiet of regenboogpiet is ook een mogelijk alternatief. We kunnen beginnen met Piet te ontdoen van de racistische kenmerken, en als er bij de alternatieven praktische problemen opsteken, zijn die waarschijnlijk snel opgelost. Trouwens, als volgens jouw logica roetvegen niet zichtbaar zijn op een zwarte of bruine huid, zou de zwarte schmink ook niet zichtbaar zijn – dus dan gaat jouw eigen argument ook op om zwarte piet af te schaffen.”

68. De kinderen zijn er al aan gewend dat zwarte piet zwart is. / Hoe moet ik mijn kinderen uitleggen dat zwarte piet veranderd is?

“Kinderen kunnen prima omgaan met verandering. In Amsterdam zijn er geen verwarde kinderen gemeld na de landelijke intocht zonder zwarte pieten. Als het lukt om K3 in zijn geheel te vervangen, moet het ook lukken om uit te leggen dat het uiterlijk van zwarte pier is veranderd.”

“Kinderen zijn heel flexibel, en wennen snel aan iets nieuws. Ze willen vooral erg graag geloven, en cadeautjes krijgen, en met plezier het feest vieren. Het lukt mensen om allerlei verschillende verhalen over Sinterklaas (hulp Sinten, wel/niet door de schoorsteen, wel/niet 500 jaar oud) te vertellen. Dan moet het ook lukken om kinderen te vertellen dat de Pieten dit jaar met roetvegen zijn gekomen, omdat ze door heel veel schoorstenen moeten klimmen. Of dat ze regenboogpieten zijn, omdat ze onder een regenboog hebben gestaan. Wees creatief! Na een paar jaar zijn er alleen nog maar kinderen die in Sinterklaas geloven die nooit zwarte piet hebben gezien.”

69. Het kan niet veranderen, want dan moeten we ook alle liedjes aanpassen. / Verandering is teveel gedoe.

“Op de plekken waar ze al zijn overgestapt op schoorsteenpieten is de verandering niet teveel gedoe gebleken. In zekere zin scheelt het ook een boel schminkwerk. Er zijn goede alternatieven voor allerlei Sinterklaasliedjes, Sinterklaasversieringen, pakpapier et cetera ontwikkeld. Kijk bijvoorbeeld op http://www.feestvoorallekinderen.nl voor inspiratie!”

70. Moeten we het er nu al over hebben?

“Het is nooit het verkeerde moment om je in te zetten voor een samenleving waarin er respectvol met elkaar om wordt gegaan, en waarin er rekening gehouden wordt met alle kinderen. Als we voor de Sinterklaasperiode deze gesprekken voeren, zullen we misschien het volgende Sinterklaasfeest kunnen vieren met Pieten waar alle kinderen plezier van hebben.”

71. Laten we de discussie niet tijdens de feestdagen voeren.

“Het is nooit het verkeerde moment om je in te zetten voor een samenleving waarin er respectvol met elkaar om wordt gegaan, en waarin er rekening gehouden wordt met alle kinderen. Tijdens de feestdagen is de discussie extra relevant, omdat het dan speelt dat niet iedereen plezier beleeft aan zwarte piet.”

72. Ga terug naar je eigen land. / Als je niet uit Nederland komt, heb je hier niks over te zeggen. / Je moet integreren.

“De mensen die protesteren tegen zwarte piet wonen voor het grootste deel in Nederland en zijn daarmee dus Nederlanders. Een heleboel van hen zijn ook hier geboren. Dus van “moeten integreren” en “teruggaan naar je eigen land” is hier geen sprake. Daarnaast zou dit argument betekenen dat Nederlanders zich ook niet meer mogen uitspreken over onrecht in andere landen.”

73. Zoek een leven/baan.

“Er zijn allerlei mensen die zich inzetten voor een feest voor alle kinderen, met een Piet zonder raciale kenmerken. Ze hebben allerlei verschillende banen, levens, en bezigheden. En die groep groeit. Zeggen dat iemand een baan of een leven moet zoeken gaat niet op – je weet namelijk helemaal niet wat al die mensen doen.”

74. Zoek een psychiater.

“Er zijn allerlei mensen die zich inzetten voor een feest voor alle kinderen, met een Piet zonder raciale kenmerken. En die groep groeit. Je inzetten voor mensenrechten heeft niks te maken met je psychische gesteldheid.”

75. Persoonlijke aanval op Jerry Afriyie / Sylvana Simons en andere bekende activisten.

“Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand jou niet zo aanstaat. De strijd om het Sinterklaasfeest leuk voor alle kinderen te maken wordt gevoerd door een grote groep mensen. Het is niet echt relevant wat jij verder persoonlijk vindt van iemand die zich op dit gebied inzet. Zullen we het weer hebben over de inhoud?”

76. Heb je soms aandacht te kort?

“De aandacht die dit standpunt in deze discussie losmaakt is geen fijne aandacht. De doodsbedreigingen en scheldpartijen vliegen je om de oren. Als activisten aandacht tekort hadden, zouden zij die aandacht op een andere manier zouden zoeken. Anderzijds vinden we het wel erg belangrijk om aandacht te vestigen op het probleem, namelijk dat zwarte piet een racistische karikatuur is en daarom geen deel uit zou moeten maken van een kinderfeest.”

77. Iedereen wordt wel eens gepest. Bijvoorbeeld mensen met rood haar.

“Het is vreselijk dat heel veel kinderen worden gepest om allerlei dingen – bijvoorbeeld het hebben van rood haar. En dat zou niet moeten gebeuren. Gelukkig is er geen kinderfeest waar, bijvoorbeeld, een roodharig dommig figuur een van de hoofdrollen in speelt. En gelukkig is er geen sprake van een historische context van het eeuwenlang tot slaaf maken van mensen met rood haar. En gelukkig vertellen we ze vervolgens niet dat ze niet zo gevoelig moeten doen over de roodharige dommige figuur die elk jaar weer opduikt, en waar ze voor uit worden gemaakt.”

78. De zwarte pieten-discussie wordt gebruikt om hun eigen agenda door te voeren!

“De mensen die zich inzetten voor een inclusief Sinterklaasfeest, hebben inderdaad een gedeelde agenda: een feest zonder racistische karikatuur, dat leuk is voor alle kinderen. Dat is de enige agenda die doorgevoerd wordt.”

79. Deze activisten gebruiken racisme als verdienmodel.

“Racisme als verdienmodel gebruiken, is vrij lastig. Door racisme wordt het mensen van kleur en zwarte mensen juist moeilijker gemaakt op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld omdat ze minder snel uitgenodigd worden op sollicitatiegesprek”

(zie: https://www.ad.nl/ad-werkt/nog-volop-discriminatie-bij-sollicitaties-inhoud-cv-maakt-nauwelijks-uit~a7567cc9/).

“Niemand krijgt betaald om op te komen dagen bij demonstraties, brieven te schrijven, gesprekken te voeren met hun omgeving, enzovoorts.”

80. In Afrika hadden mensen ook slaven vroeger. / In Afrika is nu slavernij! En kinderarbeid! / De Ashanti hadden slaven.

“Laten we duidelijk zijn: geen enkele vorm van slavernij of kinderarbeid is goed – in welk land, op welk moment van de geschiedenis dan ook. Dat het ergens anders gebeurde of gebeurt, praat de Trans-Atlantische slavenhandel niet goed. Het is nog steeds verschrikkelijk dat mensen eeuwenlang verscheept zijn van het ene continent naar het andere, en tot slaaf zijn gemaakt op basis van hun afkomst en etniciteit. En dat praat ook niet goed dat een karikatuur van zwarte mensen met referenties naar de slavernij onderdeel uitmaakt van een kinderfeest.”

81. Racisme tegen witte mensen bestaat ook, maar daar hoor je nooit iemand over.

“Het kan voorkomen dat een wit persoon gediscrimineerd wordt vanwege bijvoorbeeld diens gender/huidskleur/beperking. Maar racisme als de systematische ongelijke behandeling van mensen op basis van huidskleur komt op die schaal (bijvoorbeeld ongelijke behandeling op de arbeidsmarkt, in het onderwijs, etnisch profileren) niet voor richting witte mensen. Daarnaast is er ook niet eenzelfde soort geschiedenis met het eeuwenlang tot slaaf maken van witte mensen op basis van hun huidskleur, en dat witte mensen minder rechten wordt toegekend dan andere mensen. Dat gezegd hebbende, als er een nationaal kinderfeest zou zijn dat een karikatuur van witte mensen zou maken dat hun menselijkheid zou aantasten, zou dat natuurlijk ook niet goed zijn.”

82. Blanke vla is toch ook geen probleem?

“Op het pak van blanke vla staat geen achterhaald beeld van een witte man, gecreëerd door een andere bevolkingsgroep in een tijd dat de witte man tot slaaf werd gemaakt door die bevolkingsgroep. De vla verwijst ook niet naar de huidskleur van witte mensen. Maar mocht je er een probleem mee hebben, is het je goed recht om hiertegen te protesteren. Chocoladezoenen hebben een andere naam gekregen, omdat de oude naam een racistisch woord bevatte dat in de slavernij gebruikt werd om zwarte tot slaaf gemaakte mensen aan te duiden.”

83. Als je gediscrimineerd wordt, is dat je eigen schuld.

“Als mensen hebben we de verantwoordelijkheid om respectvol met elkaar om te gaan. Discriminatie is bij uitstek iets dat je aangedaan wordt. De enige die schuld draagt als er wordt gediscrimineerd, is degene die een ander discrimineert door een ander als minder te behandelen op basis van – bijvoorbeeld – hun huidskleur. Die persoon is ook de enige die iets kan doen aan die discriminatie, namelijk door daar gewoon mee op te houden.”

84. Zwarte mensen dragen blonde pruiken, relaxen hun haar, zetten weaves en proberen wit te lijken, hoezo mag dat dan wel?

“Mensen van kleur en zwarte mensen doen dit niet om een karikatuur van witte mensen te maken. Het verwijst bovendien niet naar een geschiedenis van kolonialisme en slavernij, en is geen onderdeel van een kinderfeest. Dit heeft dus verder niets met de discussie over zwarte piet te maken.”

“Sommige mensen veranderen hun haar omdat ze dat mooi vinden, en dat is allemaal prima. Het is wel belangrijk te bedenken dat het natuurlijke haar van zwarte mensen door racisme vaak als ‘onprofessioneel’ of ‘minder mooi’ wordt gezien, en een donkere huid als minder mooi dan een lichtere huid wordt gezien. Hierdoor voelen sommige mensen de druk om te voldoen aan een schoonheidsideaal dat blond, stijl haar, en een lichte huid als de norm en mooi beschouwt.”

Zie bijvoorbeeld dit artikel over wat volgens Google ‘professionele kapsels’ zijn: https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/2016/04/oeps-zo-racistisch-is-google-blijkbaar

Mocht je meer willen weten over haar, en waarom het bijvoorbeeld wél culturele toe-eigening is wanneer witte mensen hun haar invlechten, kun je dit artikel lezen: https://everydayfeminism.com/2015/07/white-people-black-hairstyles/

85. Hoezo mag je je bij comic con en carnaval wel verkleden, maar is zwarte piet een probleem?

“Met verkleden op zich is niets mis. Maar of je nou op Comic Con bent, of dat het carnaval of Halloween is, je verkleden met blackface of een ander racistisch geïnspireerd kostuum is altijd problematisch. Dat mensen het daar doen wil dus niet zeggen dat het oké is.”

86. Ik heb helemaal geen zin in deze discussie.

“Dat snap ik. Het is ook geen leuke discussie; dat zijn discussies over dit soort onderwerpen nou eenmaal zelden. Maar dat zijn nu juist belangrijke onderwerpen om het over te hebben. Zoals jij geen zin hebt in discussie, zo zijn er mensen die geen zin hebben om ieder jaar opnieuw met racisme geconfronteerd te worden. Laten we het dus maar snel oplossen, zodat het een feest kan worden waar alle kinderen met plezier aan mee kunnen doen.”

87. Mag het wel als Piet wit is? Dat is pas racisme!

“Nee, het is niet racistisch als Piet wit is, of gewoon de huidskleur heeft die de persoon die Piet speelt zelf heeft. De historische context is dan verdwenen. En er is geen sprake meer van een afgebeelde hiërarchie tussen wit en zwart (waarbij de zwarte piet de knecht is van Sinterklaas).”

88. Sinterklaas is eigenlijk een Turk, en dus ook niet wit.

“Dus, Sinterklaas komt eigenlijk uit het huidige Turkije. Dat maakt zwarte piet als karikatuur van zwarte mensen niet minder racistisch.”

89. Wie moet zwarte piet dan gaan vervangen?

“We kunnen in elk geval beginnen door zwarte piet te ontdoen van de raciale kenmerken (de egaal zwarte of bruine huid, dikke rode lippen, afro pruik, oorbellen), zodat die in elk geval niet meer een racistische karikatuur is. Er zijn een heleboel alternatieven voor zwarte piet. Veel gezien tot nu toe is de schoorsteenpiet, omdat er toch al vaak verteld wordt dat hij door de schoorsteen komt. Dan zijn de roetvegen logisch. Een andere optie is een kleurenpiet, maar er zijn bijvoorbeeld ook stroopwafelpieten bedacht, en daarnaast zijn er nog tal mogelijkheden!”

90. Waar komt de figuur zwarte piet vandaan?

“De figuur werd in 1850 door de Amsterdamse leraar/schrijver Jan Schenkman beschreven en afgebeeld in het boekje Sint Nicolaas en zijn knecht. De knecht is duidelijk afgebeeld als een Afrikaanse man of een man met Afrikaanse roots. Er waren eerder ook andere begeleiders van Sinterklaas die niet zwart waren en Sinterklaas liep in sommige delen van Nederland uitgedost als wild figuur en ook met zwartgemaakt gezicht, lawaaimakend en angstaanjagend door de straten rond 5 december. Tegen het einde van de 19de eeuw werd het verhaal door volwassenen uitgebeeld en gingen volwassenen zich uitdossen als Sinterklaas en zwarte piet, die laatste met zwarte schmink, soms met een masker en een ‘page kostuum’, de uitdossing van zwarte bedienden/huisslaven. De kleding die zwarte piet tegenwoordig draagt is afkomstig van de zwarte bedienden/slaven die in Europa van de 17de tot 19de eeuw in rijke huishoudens veelal als statussymbool aanwezig waren.”

Voor uitgebreide informatie over het Sinterklaasfeest, zwarte piet en de protesten, kun je dit lespakket (met bronnen) raadplegen: https://nederlandwordtbeter.nl/de-geschiedenis-van-sint-en-piet/

91. Waarom is zwarte piet racistisch / voelen mensen zich gekwetst door zwarte piet?

“Zwarte piet is een figuur die stamt uit de tijd dat zwarte mensen (vaak jongens) in Nederland ofwel tot slaaf gemaakt waren of via de slavernij in Nederland kwamen als bedienden. Deze figuur wordt uit- en afgebeeld als raciale karikatuur: zwarte huid (soms bruin), aangezette en rode lippen, oorbellen (onderdeel van de uitdossing van zwarte bedienden/huisslaven), kroeshaarpruiken en veelal jolig gedrag. Zwarte piet is daarmee een pijnlijke herinnering aan dat verleden, maar ook een confrontatie met het huidige racisme in een maatschappij waarin zwarte en bruine mensen vaak ongelijkwaardig behandeld worden, en waar veel vooroordelen heersen over zwarte mensen. Kinderen zijn zich misschien nog niet bewust van dat verleden of hedendaags racisme, maar worden wel gepest met zwarte piet en krijgen hierdoor soms ook de boodschap mee dat ze er niet bij horen. Dat kan heel pijnlijk zijn. Het doel is om een feest te hebben dat leuk is voor alle kinderen, en waarbij mensen niet onnodig geconfronteerd worden met een pijnlijk verleden en onrecht in het heden.”
Voor uitgebreide informatie over het Sinterklaasfeest, zwarte piet en de protesten, kun je dit lespakket (met bronnen) raadplegen: https://nederlandwordtbeter.nl/de-geschiedenis-van-sint-en-piet/

92. Waarom is de verandering van zwarte piet zo belangrijk?

“Sinterklaas is een kinderfeest dat nationaal gevierd wordt. Het is een deel van de Nederlandse cultuur, met heel veel mooie en leuke elementen, waar niet aan te ontsnappen is. Helaas is sinds ca. 1850 zwarte piet bij het kinderfeest gekomen. Zwarte piet kwetst heel veel mensen (ook kinderen), vanwege de racistische elementen: zwarte piet is een karikatuur op basis van huidskleur met elementen die verwijzen naar het slavernijverleden. Als je zwarte piet deel uit laat maken van een nationaal kinderfeest, geef je daarmee de boodschap af dat je de karikatuur als samenleving goedkeurt, en je het als samenleving niet nodig vindt rekening te houden met de mensen die hier last van hebben. Dat je het, als land, oké vindt om mensen belachelijk te maken op basis van hun huidskleur, en herinneringen aan het slavernijverleden deel uit te laten maken van een kinderfeest. Dat je het, als land, niet belangrijk vindt dat alle kinderen met plezier het Sinterklaasfeest kunnen vieren. Door zwarte piet aan te passen, geven we de boodschap af dat we het, als Nederlandse samenleving, belangrijk vinden dat een nationaal feest met plezier en respect gevierd kan worden door mensen van alle achtergronden, en dat we huidskleur en slavernijverleden geen gepast kostuum vinden voor een kinderfeest.”

93. Ik heb Sinterklaas, inclusief zwarte pieten, altijd met plezier gevierd. Ben ik nu een racist?

“Dat jij Sinterklaas met zwarte piet met veel plezier hebt gevierd, maakt jou geen racist. Onwetendheid is geen racisme. Het gaat erom wat je ermee doet wanneer iemand je wijst op de achtergrond van zwarte piet, en hoe het mensen kwetst. Ben je bereid om rekening te houden met je medemens, en je in hen te verplaatsen? Als je dat doet, en je willens en wetens doorgaat met het vieren van een kwetsende karikatuur van zwarte mensen die verwijst naar de slavernij, ben je wel racistisch bezig. Gelukkig kun je je gedrag altijd veranderen.”

94. Waarom mag ik niet ‘blank’ zeggen?

“Blank’ is in het koloniale verleden gebruikt om witte (‘blanke’) mensen aan te duiden als superieur tegenover zwarte mensen. Zwarte mensen werden als inferieur gezien, iets wat ook als rechtvaardiging werd gebruikt voor het tot slaaf maken van zwarte mensen. Blank heeft lang de connotatie van ‘rein’ en ‘onbevlekt’ gehad, en wordt nog steeds gebruikt als synoniem voor ‘kleurloos’ of ‘niet gekleurd’ (denk bijvoorbeeld aan blanke lak). Wij geven de voorkeur aan ‘wit’, omdat het geen waardeoordeel in zich draagt. Het is neutraler, en geeft aan dat witte mensen niet ‘kleurloos’ zijn.”

95. N-woord (bij het gebruik van het discriminerende woord neger)

“Sommige mensen zijn zich er niet van bewust, maar het n-woord is een dehumaniserende term met een beladen geschiedenis. In de tijd van de slavernij werd het woord gebruikt voor zwarte tot slaaf gemaakte mensen. Als je zelf niet zwart bent, adviseren wij daarom met klem om het woord niet te gebruiken.”

Zie voor meer informatie: https://www.slavernijenjij.nl/de-erfenis-nu/het-n-woord/

96. Buitenlanders snappen het niet.

“Soms kan een blik van buitenaf ons juist wijzen op onze blinde vlekken. Voor iemand uit het buitenland, kan het heel logisch zijn dat zwarte piet racistisch en daarmee kwetsend is. Als jij niet bent opgegroeid met kittens knuppelen als kinderspel, dan gaat het er toch ook niet om dat jij het niet snapt omdat je daar niet mee bent opgegroeid, maar om dat jij ziet dat die kittens lijden? (Dit is overigens een echt voorbeeld van katknuppelen, een West-Friese traditie die inmiddels is afgeschaft.) Daarnaast zou dit argument betekenen dat Nederlanders zich ook niet meer mogen uitspreken over onrecht in andere landen.”

97. KOZP wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid en George Soros.

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) heeft nooit subsidies, geld of andere middelen voor haar activiteiten ontvangen van de Nederlandse overheid. Wij zijn een grassroots actiegroep, binnen de Zwarte Piet is Racisme-campagne, die onafhankelijk en geheel naar eigen inzicht en naar eigen vrijheid handeld. Alle kernleden van KOZP, coördinatoren en vrijwilligers zetten hun tijd en energie onbetaald in voor een racisme vrije samenleving.

De protesten en andere acties worden mogelijk gemaakt door donaties, financiële giften, crowdfunding en heel veel creativiteit. Met de verkregen donaties worden materiaalkosten, advocatenkosten, bijeenkomsten, trainingen, reiskosten en consumpties van vrijwilligers bekostigd. KOZP verwelkomt financiële giften, zolang deze giften niet gedoneerd worden met als doel de koers (mede) te bepalen. De koers wordt bepaald door de kernleden, in overleg met de lokale coördinatoren.

98. Jullie zijn een kleine minderheid. / Het gaat om een kleine minderheid

Het klopt dat sociale veranderingen altijd vanuit een kleine groep uit de samenleving worden aangekaart. Denk aan de demonstranten voor het vrouwenkiesrecht, homomonument/huwelijk, AOW en afschaffing van de slavernij. Wij scharen ons heel graag achter deze dappere mensen die vanuit een minderheid(positie) Nederland aan vooruitgang hebben geholpen.

99. Word doodziek van dat gezeik / Kunnen we ophouden over zwarte piet?

Ik had meer empathie van je verwacht. Jammer dat het je koud laat of je je schuldig maakt aan racisme of niet. Maar bedenk wel, als jij al last hebt van het gesprek hierover, hoe denk je dat het voelt voor de Zwarte Nederlanders die jaar in jaar uit uitgescholden en gediscrimineerd worden met zwarte piet? Het zullen je kinderen zijn die ergens last van hebben en andere volwassen kunnen alleen opbrengen dat ze het niet interessant vinden. Begrijpelijk als je het er nu niet over wil hebben, maar hopelijk kunnen wij het er op een ander moment over hebben waarom er al bijna 100 jaar wordt gevraagd om verandering.

100. TIPS
– Lespakketten: https://nederlandwordtbeter.nl/educatie/
– Website Nederland Wordt Beter: nederlandwordtbeter.nl
– Website Feest voor alle Kinderen: feestvoorallekinderen.nl
– Website Kick Out Zwarte Piet: kozwartepiet.nl
– Website Stop Blackface: stopblackface.com
– Website Zwart Manifest: zwartmanifest.nl